GRUPA ERGIS – DYNAMICZNY WZROST SPRZEDAŻY W I KW. 2008
Grupa ERGIS, lider przetwórstwa tworzyw sztucznych w Europie Środkowo – Wschodniej, zanotował w pierwszym kwartale 2008 roku skonsolidowane przychody ze sprzedaży w wysokości 142,77 mln zł, co oznacza wzrost o 60,7% wobec 88,86 mln zł rok wcześniej. Jednocześnie zysk operacyjny wzrósł w tym okresie do 5,74 mln zł, czyli o 42,2%, w porównaniu z 4,03 mln zł w I kw. 2007 roku. Z kolei zysk netto wyniósł 3,39 mln zł i był wyższy o 8,3% od uzyskanego w I kw. 2007 (3,13 mln zł).
Kluczowe wydarzenia pierwszego kwartału:
- W pierwszym kwartale przychody grupy wzrosły o 60,7%, do 142,77 mln zl wobec I kw. 2007 roku.
- Zysk operacyjny wzrósł o 42%, do 5,73 mln zl w porównaniu do 4,03 mln zl rok wcześniej.
- Sprzedaż zagraniczna grupy wzrosła aż o 196%, do 77,44 mln zl, wobec 26,25 mln zl rok wcześniej.
- Po audycie wyników za 2007 rok spółka osiągnęła ostatecznie 12,59 mln zł skonsolidowanego zysku netto, wobec 8,5 mln zl zysku netto wykazanego w raporcie za czwarty kwartal 2007 roku.
WYNIKI FINANSOWE – SZCZEGÓŁY Wyniki finansowe Grupy ERGIS przedstawia poniższa tabela:
w tys. PLN | I kw. 2007 | I kw. 2008 | Zmiana 2007/ 2008 |
Przychody ze sprzedaży | 88 863 | 142 773 | +60,7% |
Zysk brutto | 3 610* | 4 813 | +33,3% |
Zysk operacyjny | 4 032* | 5 735 | +42,2% |
Zysk netto | 3 132* | 3 391 | +8,3% |
* Na poziom zysku operacyjnego, oraz zysku brutto i netto w I kw. 2007 wpływ miała jednorazowa transakcja rozwiązania rezerwy na ochronę środowiska, która podwyższyła wynik o 1,24 mln zł
Grupa ERGIS zanotowała bardzo dynamiczny wzrost sprzedaży. Przyczynila się do tego szczególnie sprzedaż zagraniczna, w której, w omawianym okresie, zanotowano wzrost o196%. W efekcie w całkowitych przychodach Grupy sprzedaż zagraniczna osiągnęla udzial rzędu 54,24% wobec 29,54%. rok wcześniej. W całym okresie pierwszego kwartalu w wynikach Grupy metodą pełną konsolidowana była firma Flexergis. Rok wcześniej jej wyniki uwzględniane były od 1 lutego, czyli od podpisania porozumienia prowadzącego do jej przejęcia. W I kw. 2008 roku pełną konsolidacją objęte były również niemieckie firmy MKF Folien GmbH i Schimanski GmbH oraz polska spólka Lonni, przejęte w drugim półroczu 2007 roku.
Strukturę sprzedaży Grupy ERGIS w I kw. 2008 przedstawia tabela poniżej:
| Wartość | Dynamika | Struktura | ||
I kw. 2008 | I kw. 2007 | I kw. 2008 | I kw. 2007 | ||
Folia stretch | 33 038 | 33 543 | 98,49% | 23,14% | 37,75% |
Folie PVC – miękkie | 19 248 | 19 030 | 101,15% | 13,48% | 21,42% |
Granulaty i wyroby wytłaczane PVC | 17 404 | 16 070 | 108,30% | 12,19% | 18,08% |
Opakowania drukowane | 8 643 | 6 999 | 123,49% | 6,05% | 7,88% |
Folie PVC – twarde | 17 598 | 4 259 | 413,20% | 12,33% | 4,79% |
Laminaty | 20 882 |
| 100,00% | 14,63% | 0,00% |
Tapety | 4 172 | 2 777 | 150,23% | 2,92% | 3,12% |
Pozostałe folia opakowaniowe | 2 238 | 2 462 | 90,90% | 1,57% | 2,77% |
Folie PET | 13 733 |
| 100,00% | 9,62% | 0,00% |
Folie PP/PS | 2 439 | 2 209 | 110,41% | 1,71% | 2,49% |
Taśmy PET | 1 606 | 217 | 740,09% | 1,12% | 0,24% |
Pozostała sprzedaż | 1 772 | 1 298 | 136,52% | 1,24% | 1,46% |
Razem przychody ze sprzedaży, z tego: | 142 773 | 88 864 | 160,66% | 100,00% | 100,00% |
– sprzedaż w Polsce | 65 336 | 62 612 | 104,35% | 45,76% | 70,46% |
– sprzedaż zagraniczna | 77 437 | 26 251 | 294,99% | 54,24% | 29,54% |
Po przejęciu niemieckich producentów folii w IV kwartale 2007 Grupa ERGIS zwiększyła sprzedaż denominowaną w euro. Przy jednoczesnym mocnym złotym i wzroście cen surowców wpływa to negatywnie na poziom rentowności. Jednakże Grupa skutecznie zabezpiecza się przed niekorzystnymi czynnikami. Zobowiązania z tytułu dokonanych przejęć w zdecydowanej większości wyrażone są w euro. To powoduje, że silny złoty obniża koszty finansowe związane z kupionymi firmami.
DALSZE PLANY
Grupa ERGIS koncentruje się na integracji grupy kapitałowej i w efekcie osiągnięciu jak najwyższej efektywności.
Działania Grupy zmierzają przede wszystkim do rozwoju sprzedaży wyrobów MKF-Folien i Schimanski na polskim rynku, jak również zwiększania sprzedaży produktów Grupy ERGIS (m. in. taśm PET, folii stretch i laminatów do żywności) zarówno poprzez dotychczasową sieć dystrybucyjną, jak i służby sprzedaży MKF-Folien i Schimanski. ERGIS-EUROFILMS koncentruje się również na osiągnięciu efektów synergii technologicznych między spółkami Grupy dla zwiększenia rentowności.
– Priorytetem Grupy ERGIS na najbliższe miesiące jest rozwój organiczny i maksymalizacja efektów synergii w Grupie w celu uzyskania jak najwyższej efektywności. Systematycznie realizujemy te dzialania. Nie rezygnujemy z rozwoju poprzez akwizycje. Jednak decyzje w tej kwestii zapadną raczej w perspektywie średnioterminowej – zapowiada Tadeusz Nowicki, Prezes Zarządu ERGIS-EUROFILMS SA.
DODATKOWE INFORMACJE
ERGIS-EUROFILMS SA. powstał w wyniku zeszłorocznego połączenia giełdowego Eurofilms i jego inwestora branżowego ERGIS SA.. Połączona firma jest największym na rynku polskim i wiodącym w Europie Środkowo-Wschodniej producentem wyrobów z PVC: folii, granulatów, tapet i paneli boazeryjnych oraz parapetów. Oferta firmy obejmuje m.in. folie trwale zlaminowane z inną folią, papierem, włókniną, tkaniną itd. oraz folie drukowane, folie izolacyjne, folie opakowaniowe (w tym farmaceutyczne), wykładziny autobusowe, granulaty stosowane przez producentów kabli, panele elewacyjne (wewnętrzne i zewnętrzne), taśmy dylatacyjne, sztuczne skóry, tkaniny powlekane oraz ceraty i tapety (papierowe i winylowe). Ponadto, Spółka jest drugim co do wielkości na polskim rynku producentem folii stretch (rozciągliwej, stosowanej m.in. do owijania ładunków na paletach), producentem folii termokurczliwej PVC (służącej m.in. do pakowania produktów spożywczych) i taśm PET (służących do wiązania średnio ciężkich i ciężkich produktów i ładunków) oraz dystrybutorem folii BOPP (używanej głównie do produkcji opakowań). Dodatkowe informacje o firmie dostępne także pod adresem www.ergis-eurofilms.eu
MKF-Folien GmbH Minderjahn+Kiefer jest jednym z wiodących niemieckich producentów folii twardych PET i PVC, wykorzystywanych głównie w przemyśle spożywczym oraz w sektorach technicznych. Moce produkcyjne spółki to: 20.000 ton folii PET oraz 12.500 folii PVC.
<
p align=”justify”>Schimanski GmbH to producent laminatów z twardej folii PET/PE i PVC/PE, wykorzystywanych przede wszystkim w sektorze spożywczym (np. do pakowania mięsa czy serów), o mocach produkcyjnych rzędu 16.000 ton rocznie.